Een stroomstoring

Heeft uw huis geen stroom? Dan moet dit snel worden opgelost. Voordat u een storing meldt is het handig om te weten wat de oorzaak van de storing is. Dit kunt u vaak zelf achterhalen en soms ook al meteen oplossen!

Neem echter geen risico bij stroomstoringen en zoek de oorzaak altijd goed uit. Ga bij een stroomstoring (in de meterkast/-ruimte) nooit met gereedschap (b.v. schroevendraaier) aan de slag. 

Neem altijd contact met ons op bij twijfel of ernstige stroomstoring.

Stekkertest

Een groep blijft eruit vliegen, de schakelaar staat om of de stoppen zijn gesprongen.

Indien een groep herhaaldelijk uitvalt, de schakelaar in de 'uit'-stand staat, of als de zekeringen zijn gesprongen, is het raadzaam de stekkertest uit te voeren

  • Ontkoppel allereerst alle stekkers van de apparaten die zijn aangesloten op de betreffende groep(en).
  • Vervang vervolgens de zekeringen of zet de schakelaars in de groepenkast om.
  • Als deze direct weer uitspringen, neem dan contact met ons op. Indien dit niet het geval is, sluit dan één voor één de apparaten weer aan op de stopcontacten. Zo kunt u identificeren welk apparaat de kortsluiting veroorzaakt. U kunt dan contact opnemen met de leverancier van het apparaat of de witgoedspecialist.


Mocht na deze test nog steeds geen stroom beschikbaar zijn, dan zijn wij u graag van dienst.

Aardlekschakelaar

In dit geval is het handig om alle schakelaars ‘uit’ te zetten en dan de aardlekschakelaar weer ‘aan’ te zetten. Als de aardlekschakelaar niet meteen ‘uit’ vliegt, voert u per groep de stekkertest uit om uit te sluiten dat het een apparaat betreft dat de kortsluiting veroorzaakt!

Als het geen apparaat is die de stroomstoring veroorzaakt, neem dan contact met ons op.

Nog steeds stroomloos

In dit geval kan het twee dingen betekenen. Het kan een algehele stroomstoring zijn, checkt u dan even of uw buren nog stroom hebben of bel het storingsnummer (0800-9009).

Of er kan ook een hoofdstop zijn gesprongen. In het laatste geval moet u eerst contact opnemen met uw netbeheerder, aangezien deze hoofdstoppen verzegeld zijn en wij daar over het algemeen niets mee mogen doen.