Zelf doen: een stroomstoring

Ik heb een stroomstoring!

Heeft uw huis geen stroom? Dan moet dit snel worden opgelost. Voordat u een storing meldt is het handig om te weten wat de oorzaak van de storing is. Dit kunt u vaak zelf achterhalen en soms ook al meteen oplossen!

Neem echter geen risico bij stroomstoringen en zoek de oorzaak altijd goed uit. Ga bij een stroomstoring (in de meterkast/-ruimte) nooit met gereedschap (b.v. schroevendraaier) aan de slag.  Neem altijd contact met ons op bij twijfel of ernstige stroomstoring.

1. Een groep blijft eruit vliegen, de schakelaar staan om of de stoppen zijn gesprongen.

Wat u kunt doen is de stekkertest:

Kortsluiting kan veroorzaakt worden door een apparaat en om te achterhalen welk apparaat dit veroorzaakt heeft kunt u zelf de stekkerproef uitvoeren. Daarbij:

  1. haalt u eerst alle stekkers van de apparaten van de betreffende groep(en) uit de stopcontacten.
  2. Vervolgens vervangt u de stoppen, of zet u de schakelaars in de groepenkast om.

Als deze gelijk terugspringen, kunt u met ons contact opnemen. Als dit niet het geval is, sluit u één voor één de apparaten weer aan op de stopcontacten. Zo kunt u erachter komen welk apparaat de kortsluiting veroorzaakt. U kunt dan contact opnemen met de leverancier van het apparaat of de witgoedspecialist.

Als u na deze test nog steeds geen stroom hebt, dan kunt u ons inschakelen.

2. De aardlekschakelaar blijft eruit vliegen, maar de andere schakelaars niet.

In dit geval is het handig om alle schakelaars ‘uit’ te zetten en dan de aardlekschakelaar weer ‘aan’ te zetten. Als de aardlekschakelaar niet meteen ‘uit’ vliegt, voert u per groep de stekkertest uit om uit te sluiten dat het een apparaat betreft dat de kortsluiting veroorzaakt! Als het geen apparaat is, neemt u dan contact op met ons.

3. Er is niets vreemds te zien in de meterkast, maar u heeft toch geen stroom.

In dit geval kan het twee dingen betekenen. Het kan een algehele stroomstoring zijn, checkt u dan even of uw buren nog stroom hebben of bel het storingsnummer (0800-9009). Er kan ook een hoofdstop zijn gesprongen. In het laatste geval moet u eerst contact opnemen met uw netbeheerder, aangezien deze hoofdstoppen verzegeld zijn en wij daar over het algemeen niets mee mogen doen.

Met dit kleine stappenplan bent u zelf al een stuk verder met het achterhalen van uw probleem!

Cookies

Op deze site gebruiken wij cookies.